Kirjoittaja Aihe: Tulli ja maksut  (Luettu 48754 kertaa)

Dormouse

• MIB
  • In your shadow I can shine~♥
    • Blogi
Vs: Tulli ja maksut
« Vastaus #90 : Marraskuu 15, 2016, 00:14:13 ap »
Tajuttoman suuret kiitokset Milly! Nyt näyttää sille, että joulunukke saattaakin saapua tänne ;D.
Little Pullip: 2
Dal: 4
Isul: 7
Taeyang: 18
Pullip: 27
Byul: 1
Yeolume: 1

Dormouse

• MIB
    • Blogi
« Vastaus #91 : Maaliskuu 21, 2017, 04:16:07 ap »
Äääp, taas minä täällä, mutta. Onko kellään USPS-tullauksesta kokemuksia? Pohdinnan alla olisi eräs nukke ja minulle tarjottiin vain ja ainoastaan USPS-toimitusta. Olen yrittänyt etsiä ympäri nettiä, että miten tullaus toimii, ottavatko siis maksua itsetullauksesta vai tullaavatko ja ottavat siitä maksun... UPS ilmeisesti tekee molempia ja jälkimmäinen olisi edukkaampi... Ei kauheasti innosta tilailla nukkea, jos tullauksesta joutuu maksamaan  ::). Itse tullaaminen on nykyään melko nopsaa ja kätevää, joten tuntuisi hassulta maksaa moisesta. Mutta en löytänyt tietoa, onko USPS'llä tälläinen käytäntö kanssa?

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
  • Hiatus
    • Hunajasieni.net
« Vastaus #92 : Maaliskuu 21, 2017, 11:21:04 ap »
Jos minä en ole ihan väärin ymmärtänyt nin USPS eli Usan yleisimmin käytetty postitusmenetelmä on Usan postilaitos. Käytännössä siis Suomen postia vastaava pulju. Ymmärtääkseni lähes kaikki lähetykset mitä tulee on yleensä USPS:n ellei ole muuta mainittu, esim. Pullipstyle lähettää tällä jos tilaa halvimmalla postitustavalla. Pitäisi siis mennä ihan normaalisti tulliin. UPS on siis eri asia ja heillä oli se joku oma tullaussysteemi muistaakseni, en ole sitä kovin usein käyttänyt, mutta ilmeisesti ero on että se on ns. kuriirifirma. Eli jos en ole ihan tonttu niin voit huoletta ostaa USPS:llä.  ;D
Aktiivinen modehommissa. Yksää tarvittaessa. Muiden foorumiviestejä raportoidessa ota mielellään yhteys muihin moderaattoreihin.
Jos haluat palautteen niin jätä minulle palaute, jätän ketjun mukaan palautteet halukkaille. :3

Myytävät - kaikki myynnissä olevat nuket ja kamat.
Tilaukset - auki, ei tilausjaksoja.

Blogi ~♥

Dormouse

• MIB
    • Blogi
« Vastaus #93 : Maaliskuu 21, 2017, 15:53:47 ip »
Suurkiitokset taas hunaja ;D! Olen vähän pälli näiden asioiden kanssa... Googlella ei vaan saanut mitään irti ja usp tuli tuo tulos niin. Mutta jos pullipstyle käyttää samaa niin eipä siinä sitten mitään. Aina tulee opittua uutta. Pfft :'D. Pitääpä katsella vielä rahatilannetta, että hommaanko tyttelin vaiko en, hmmh...

Milly

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Pullipisti
    • Nukkeblogini
« Vastaus #94 : Maaliskuu 21, 2017, 16:22:22 ip »
Joo, USPS on ihan normaali posti USA:ssa, niin kuin meillä on Posti. :)

Noita itsetullauksia en suosittele, joskus jossain muistelen lukeneeni, että siitä huolimatta saattaa tulla maakohtaiset tullit, eli pahimmillaan tuplatullaus... Ja kuriiripalvelut maksavat aina todennäköisesti ekstraa myös. Amerikassa on vähän erilaisia postitusvaihtoehtoja Suomeen verrattuna. Siellä on sellainenkin palvelu, joka hakee paketin lähettäjän kotiovelta ja postittaa sen eteenpäin, mutta samalla kynivät ylimääräisen maksun vastaanottajalta. Joskus törmäsin tähän ja lähettäjä ei ollut tajunnut, että siihen tuli käytännössä tuplapostikulut ostajalle tällä tavalla...
My FB ~ * ~ My Doll Blog ~ * ~ My Etsy shop ~ * ~ My Flickr ~ * ~

Dormouse

• MIB
    • Blogi
« Vastaus #95 : Maaliskuu 21, 2017, 18:25:25 ip »
Kiitos Milly sinullekkin. En tosin tajunnut pätkääkään tuosta tullauksesta... DHL kuulemma ottaa itsetullauksesta maksun ja UPS ilmeisesti myös. Mutta tarkoitin nyt sellaista, että kotiin tulee lappu ja voi itse tullailla netissä... Minulta meni jotain varmaan ohitse pahasti, mutta ::).

Pohdin siis ebaysta ekan byulini ostoa ja cocottea ei saa siellä atm euroopasta, joten pitäisi us tilata. Ja halvin suomeen uuden postittava postittaa tuolla. Ja sen paketin itsetullauksesta ei pitäisi tulla sitten mitään lisämaksuja? Kai. Mutta pitää pohtia, kun hommasin aamun aikana tuon yllärineitokaisen... Kovasti kyllä tekisi mieli tuo neiti tilailla, mutta lisäksi vielä tullit niin alkaa olemaan suolainen hinta. Toisaalta onhan se sold out.

Petits pas

• Custom bait
  • *
  • Pikkuisin askelin
    • Insta
« Vastaus #96 : Maaliskuu 21, 2017, 19:27:43 ip »
Onkohan tää nyt oikea keskustelu kysyä, mutta moni teistä on kai tilannut ebayn Magma heritagelta - onko mennyt paketit tulliin (ja onko muuten sujunut kaupat hyvin)? Tekisi mieli tilata, mutta kun muistelen joskus lukeneeni jotakin negatiivista vaikka myös positiivista?
Kotona: Cirppu (Siry), Piper (d.X), Koko (p.fc), Kerttuli (p.X), Paraplyy (Paradis), Rica (Icarus), Aiju (Hanaayame)
sekä littlet Dal Lepupu ja Pullip Mir
Toiveissa: joku ihana uusi Byul, kunhan julkaisevat!
Tulossa: ?

Milly

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Pullipisti
    • Nukkeblogini
« Vastaus #97 : Maaliskuu 21, 2017, 23:38:24 ip »
Siis, jos ihan tavallisesti tilaa jotain EU:n ulkopuolelta yli 22€ arvosta, se menee tulliin. (Ellei ihme tuuri käy, ja virallisesti kai kuuluisi silloin itse ilmoittaa tulliin että saa maksaa siitä verot, mutta harvapa niin mahtaa tehdä...;) ) Sitten tulee postissa lappu (tai voi nähdä netistä seurannastakin) että tuote pitää tullata, ja www.nettituonti/tulli.fi tms sivulla sen voi sitten helposti hoitaa. Kun maksu on suoritettu, tulli vapauttaa paketin postin toimitettavaksi.Tämä on siis muuten maksutonta, paitsi tietysti se alv ja mahdollinen tullimaksu on maksettava.
My FB ~ * ~ My Doll Blog ~ * ~ My Etsy shop ~ * ~ My Flickr ~ * ~

Hijiri

• Stock
  • **
  • ♥♥
    • Hijiri @ Twitter
« Vastaus #98 : Maaliskuu 21, 2017, 23:50:39 ip »
Minulle ei ole enää aikoihin tullut paperiversiota tullattavasta lähetyksestä vaan sen sijaan sähköpostiin tulee ilmoitus, jossa kerrotaan saapuneesta viestistä Nettipostiin. Postin sivuille kirjautumisen jälkeen puolestaan saa kirjallisen selvityksen tullattavasta lähetyksestä sekä eri tavoista, joilla tullaksen voi hoitaa. On siis tärkeää seurata sähköpostia säännöllisesti jos on tilannut yli 22 euron arvosta jotain EU-alueen ulkopuolelta.
Kotona: Isul Hamilton (Akira)

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
  • Hiatus
    • Hunajasieni.net
« Vastaus #99 : Maaliskuu 22, 2017, 03:41:39 ap »
Dormouse: Mulla on joskus tullannut UPS enkä muista että se olisi juuri ekstraa maksanut enkä todellakaan joutunut "tuplatulleja" maksamaan. Toki tästä on monta vuotta, mutta aina jos jollain puljulla on tuo tuo, tullaus hoidettu minun puolesta (eniten olen käyttänyt sihen UPS:ää, kolmesti ehkä?)  enkä ole koskaan joutunut maksamaan tulleja "kahta kertaa." Silloin kun vielä tullaus hoidettiin tullissa, tämä oli hemmetin kätevää kun ei tarvinut sinne mennä ja tullasivat mukana tulleen laskun mukaan... Eli jos lasku tms summa oli laitettu alemmas niin ne tullasivat sen mukaan...  ;D Mutta joo nykytullaus on helppoa eikä maksa ylimääräistä (ennen oli joko tulliin tai tuo postin tullaus joka on edelleenkin mahdollisuus johon tulee 20e lisähintaa -___-;;; ) niin en ole sitä juuri enää käyttänyt sitten.

Milly: Miten noissa sitten, meinaan että jos sä oot maksanut myyjälle postit ja se postittaa sen niin missä vaiheessa olet maksanut sen tuplan? Silloinko kun se saapuu suomeen ja on ikäänkuin maksettava että saat sen? (Kuten postiennakolla?) Luulisi että se veloitetaan jo lähettäjän päässä, eihän siitä muuten ole mitään hyötyä heille?!?  ???

Petits pas: Magmalla on välillä ollut myös huonoa palautetta vuosien mittaan, olen heiltä eka kertaa tilannut vuonna 2006 ja itse olen aina ollut tyytyväinen kaupankäyntiin. Kymmeniä nukkeja tullut sitä kautta hankittua. Jossain välissä taisi hänen äiti olla puikoissa enempi ja oli enempi ongelmia. Sen verran kuitenkin kun noita ongelmia vuosia sitten alkoi magman kanssa tulemaan, niin siirryin ostamaan kaiken ebayn kautta niin on se palautteenjättömahdollisuus ja hiukan turvallisempaa. Ja siis vain koska muilla oli ongelmia, itse olen aina saanut mistä olen maksanut ja nyt tuli vuolaasti kiitoksia kun "palasin asiakkaaksi."  ;D
Tästäkin on varmaan jo vuosia kun niitä ongelmia oli, mutta pari vuotta kerkesin tilata heiltä ihan suoraan. En tiedä pitäisikö magmalle tehdä oma ketju?
Monta vuotta se on kuitekin minun korviini ja käyttööni ollut taas luotettava että tuosta jutusta on jo vuosia. Välillä voi välillä edelleenkin saada epäkohteliaita vastauksia heiltä ja jossain välissä oli nyt suomeenkin osto mahdotonta, ilmeisesti koska joku törppö oli tilannut muttei maksanut, mutta nyt se on taas mahdollista. Eli olisiko ollut hetken ettei tämä sama henkilö voi tilata uudestaan?
Mulla on mennyt paketteja sekä tulliin että ohi, viimeisin tilaus tuli läpi. Varmaan vaikuttaa se uskaltaako pyytää laittamaan hitnaa alas, sillä saattavat merkata esim 40$ automaattisesti jolloin se taas voi suomessa narahtaa tulliin. Eli joutunee itse pyytämään alhaisempaa hintaa mahdollisesti?

Mulla tulee edelleen aina paperiset tullauslaput kotiin enkä ole koskaan saanut sitä sähköpostiini. Oletko Hijiri varma ettet ole ilmoittanut niille sähköpostiasi tai jotain jonka vuoksi näin tekevät? Vuosia on ollut ja edelleen tulee siis paperiset laput mulla. Tullauksen jälkeen tulee kyllä mailiin vahvistus.
Aktiivinen modehommissa. Yksää tarvittaessa. Muiden foorumiviestejä raportoidessa ota mielellään yhteys muihin moderaattoreihin.
Jos haluat palautteen niin jätä minulle palaute, jätän ketjun mukaan palautteet halukkaille. :3

Myytävät - kaikki myynnissä olevat nuket ja kamat.
Tilaukset - auki, ei tilausjaksoja.

Blogi ~♥

Vanamo

• Kannatusjäsen
  • Custom bait
  • Elda
« Vastaus #100 : Elokuu 15, 2018, 09:14:03 ap »
Voin omakohtaisesti asian kokeneena raportoida, että nettitullaukseen ei tarvita tulliselvitettävän lähetyksen saapumisilmoitusta sen enempää paperisena kuin digitaalisena versionakaan.

En ole enää aikoihin luottanut siihen, että Posti ilmoittaisi lähetysteni olevan lähipostissa noudettavissa, niin monta kertaa ovat ilmoitukset jääneet tulematta. Mutta en osannut varoa, että tulliselvitettävän lähetyksen saapumisilmoitus saattaisi MYÖS jäädä tulematta. Minulle se tulee (tai siis sen pitäisi tulla) sekä Netpostiin että paperiversiona kotiin. Aloin ihmetellä, kun Mandarakelta tilaamaani Yagen Toushirouta ei alkanut kuulua eikä näkyä. Maanantaina sitten ihan piruuttani ennen töihin lähtöä vilkaisin Mandaraken viestissä ollutta seurantalinkkiä ja totesin nopean laskutoimituksen jälkeen Yagenin maanneen Suomessa tullivarastossa jo 19 päivää. No, lähetyksiähän ei säilytetä kuin 20 päivää, joten pienoinen paniikkihan siinä iski.

En edes tiennyt, mihin olisi pitänyt ilmoittaa, ettei minulle ollut edes tullut tietoa siitä että tavara pitää tullata. Päätin kokeilla saisiko tullauksen onnistumaan netissä ilman saapumisilmoitusta. Ja onnistuihan se. Siihen tarvittiin tilausvahvistuksen tietojen lisäksi vain saapumispäivä ja paketin paino, ja ne sain Postin paketinseurantatiedoista.

Nyt on Yagen turvallisesti kotona ja kaikki siltä osin kunnossa. Mutta sen kyllä opin, että stalkkaan nyt seurantalinkkiä joka ainoan paketin kohdalla ainakin kolmen päivän välein.
"Asioiden keksiminen ei ole koskaan vaikeaa", rouva Oliver sanoi. "Vaikeus on siinä, että keksii liian paljon ja sitten kaikki käy liian monimutkaiseksi ja joutuu hylkäämään jotkin keksinnöt ja se on aika sietämätöntä." - Agatha Christie, Kuolleen miehen huvimaja, WSOY 1992.

Siniirr

• Moderaattori
  • NRFB
  • Entinen Kitty
    • Sinin nukkeblog
« Vastaus #101 : Huhtikuu 05, 2020, 22:34:19 ip »
Tullaaminen netissä on muuttunut jonkin verran ja ajattelin sen takia tehdä uuden tutoriaalin tästä, kuinka tullataan netissä, koska aiempi ohje on jo vanha. Oma tullattava tuotteeni oli tässä Pullip Noan eli Pullip Stylestä tilattu nukke. Mikäli tuotteesi on jäänyt tulliin suosittelen tekemään tullauksen netissä.

Pari huomautusta alkuun: Vaikka teet tulli ilmoituksen netissä siitä saattaa tulla silti kirje kotiin, mutta jos tullaus on jo tehty kirjeen voi heittää menemään. Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka paketissa lukisi "GIFT" eli lahja tai "Under 20dollars" eli alle 20dollaria, se saattaa silti jäädä tulliin, koska tulli on hyvin tietoinen useista nukkefirmoista ja siitä, että paketin sisältö on tuskin "alle 20 dollaria". Tullissa voi toki valita, että lähetys on "lahja", jos se todella on lahjana vastaanotettu, mutta mikäli asia ei ole niin täytyy tulli maksaa normaalisti ja asianmukaisesti. Lisäksi huomautan, että tullin mukaan "yrityksiltä ei saa vastaanottaa lahjoja".

Nykyään tullauksen lisäksi on tullut vielä lisä maksu postille tullauksen jälkeen eli postin käsittelymaksu, josta lisää seuraavassa viestissä.

Ensimmäisenä mennään Tullin virallisille sivuille eli tulli.fi. Sen jälkeen klikataan etusivulta "Henkilöasiakkaan tuontitullaus".

Siitä aukeaa valikko, jossa on ohjeita kuinka tullaus toimii, voit halutessasi siis lukea nämä ohjeet ennenkuin tullaat. Voit myös ohittaa nämä ohjeet klikkaamalla "Ohita ohjeet".

Tärkeää ennenkuin tullaat on kuitenkin tarkistaa, että onhan pakettisi varmasti tullissa, jotta voit suorittaa tullauksen. Tämän voit tarkistaa laittamalla seurantatunnuksen postin lähetyksen seurantaan. Lähetystunnus sisältää aina kirjaimia sekä numeroita eli on suurinpiirtein tämän tyyppinen "LZ000000000US". Alku ja loppu kirjaimet tietenkin vaihtelevat riippuen siitä mistä maasta tuote on lähetetty (Esim. JP = japani).

Lähetyksesi voi tullata jos seurannassa lukee tämä viesti "Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus ja Postin käsittelymaksu 20 päivän sisällä saapumisesta.".

Jos lähetyksesi on tullattavissa voit kirjautua Tullin palveluun. Klikkaa "Siirry kirjautumaan".

Kirjautuessa täytyy käyttää omia pankkitunnuksia. Itselläni on OP, joten valitsen sen.

Mikäli olet nuori ja tilauksesi on tehty vanhempasi nimellä, tässä tapauksessa kirjaudutaan vanhempiesi pankkitunnuksella.

Seuraavaksi valitaan tunnistustapa. Tämä on aika "uusi" ominaisuus OP:lla ja voi olla käytössä myös muillakin pankeilla. Tästä lisätietoa on OP:n sivustolla, jos ei ole siitä vielä tietoinen.

Kun avainluku/mobiilitunnus on täytetty ja laitettu kaikki tarvittavat tiedot avautuu tälläinen sivusto, jossa näkyy tietosi. Sitten klikataan "Jatka palveluun".

Seuraavaksi täytyy hyväksyä tullin käyttöehdot, että voi edetä seuraavalle sivulle. Raksitetaan siis nuo 2 ruutua ja klikataan "Hyväksy".

Sitten päästään tietojen täyttämiseen. Ensimmäisenä kerrotaan mitä "Haluan tullata". Useimmissa tapauksissa tässä vaiheessa klikataan "Ostamani tavaran", jos olet siis esim. tilannut itsellesi nuken tai muita nukketarvikkeita.

Tässä vaiheessa voi myös huomata, että tulli erikseen määrittelee "lahjat" niin, että yritys ei voi sinulle lähettää lahjaa, koska tuossa lukee "Yksityishenkilön lähettämän lahjan".

Seuraavana valitaan Kuljetusyritys. Tässäkin useimmissa tapauksissa se on Posti. Tähän mukaan lukee varmasti myös EMS ja muut vastaavat postit, vaikka sitä ei erikseen tuossa luekkaan.

Tämän jälkeen täytetään kohta "Saapumistunnus tai lähetystunnus" eli se sama tunnus millä olet seurannut lähetyksesi kulkua. Kun kaikki nämä tiedot on täytetty voidaan klikata "Seuraava".

Seuraavaksi täydennetään "Saapumispäivä". Itse laitan tähän aina sen päivän, jolloin lähetykseni on saapunut tullille. Tässä tapauksessa siis 1.4.2020.

Tämän jälkeen täydennetään "Lähetysmaa", mikä on siis maa josta olet tuotteesi tilannut. Jos tilasit nuken esim. Pullip Stylestä tällöin se on Yhdysvallat. Jos taas olet tilannut Amiamista tällöin lähetysmaa on Japani.

Tämän jälkeen ilmoitetaan "Myyjä", omassa tapauksessani se on siis Pullip Style. Jos olet taas ostanut Ebaystä tuotteen täytyy tuohon kohtaan kirjoittaa Ebay (ja mahdollisesti myös myyjän nimi, jos se on tiedossa).

Sitten täydennetään "Lähetyksen kuljetuskulut ja valuutta" eli siis se määrä paljonko maksoit postia lähetyksestäsi. Tämän määrän voit tarkistaa tekemästäsi tilauksesta kirjautumalla sivustolle, jolta tilasit tai esim. tilausvahvistukestasi, joka on tullut sähköpostiisi. Valuutta on taas se, millä valuutalla olet maksanut tuotteesi, Pullip Stylessä valuutta on USD, Amiamissa se on taas Japanin Jeni eli JPY.

Tämän jälkeen täydennetään Postin käsittelymaksu, joka on siis 2,90e (Ainakin nyt 5.4.2020 asti ollut). Tässä kohdin lukee siis "valmiina harmaalla" tuo 2,90e. Jossain vaiheessa tuo hinta saattaa siis muuttua, joten kannattaa katsoa mitä tuossa kohdin lukee "valmiina" ennenkuin tuon täydentää.

Sen jälkeen, mikäli sinulla on, voit raksittaa tuon kohdan "Minulla on tilausvahvistus", jos sinulla löytyy sellainen esim. sähköpostistasi. Tulli ei kuitenkaan aina tätä pyydä, joten sitä ei aina tarvitse lähettää tullille. Omalla kohdalla tulli ei sitä tällä kertaa pyytänyt.

Kun kaikki nämä tiedot on täytetty voidaan klikata "Seuraava".

Seuraavaksi tullille täytyy ilmoittaa mitä pakettisi sisältää. Omassa tapauksessani paketissa on nukke, joten kirjoitin "Etsi tavaran tyyppi" kohtaan "nukke". Tästä aukeaa valikko, jossa sopivin omaa tuotetta kuvaava kohta on "Ihmistä esittävät nuket".

Jos tilasit taas esim. silmiä, niin siitäkin löytyy valikko "Lasisilmät". En osaa sanoa, että mihin katengorjaan nukkejen peruukit menee, joten sitä varten saattaa jotutua kysymään tullilta, että mihin ne lukeutuu. Niiden valikko saattaa kuitenkin olla "Peruukit", minkä löysin kun kirjoitin peruukki, tuohon hakuun - tästä tiedosta en ole kuitenkaan varma, joten suosittelen ottamaan yhteyttä tulliin.

Seuraavana valitaan tuotteen "Valmistusmaa". Koska oma tuotteeni on Pullip tähän valitaan "Korean tasavalta". Mikäli olet tilannut esim. Nendoroid figuurin tässä tapauksessa valitaan "Japani".

Jatkuu seuraavassa viestissä..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2020, 14:40:12 ip kirjoittanut Siniirr »

Siniirr

• Moderaattori
  • NRFB
  • Entinen Kitty
    • Sinin nukkeblog
« Vastaus #102 : Huhtikuu 05, 2020, 22:34:31 ip »
Tämän jälkeen ilmoitetaan tuotteen "Hinta ja valuutta". Tähän hintaan ei siis lasketa tuotteen postikuluja vaan pelkästään se, paljonko tuote on maksanut. Valuutta on edelleen itselläni tässä USD.

Tämän jälkeen klikataan "Lisää tullauskoriin".

Mikäli paketissa ei ole mitään muuta kuin nukke voidaan klikata "Seuraava". Mikäli taas tilasit esim. vaatteita nuken kanssa täytyy ne ilmoittaa erikseen eli voit lisätä "Tullauskoriin" toisenkin tuotteen. Tässä tapauksessa sen toisenkin tuotteen hinta täytyy määritellä erikseen.

Seuraavassa valikossa näet paljonko tulleja täytyy maksaa. Tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa, että nuo syöttämäsi summat on varmasti oikein, että et maksa vahingossa liikaa tullimaksua. Jos kaikki on ok, voit klikata "Seuraava".

Tässä vaiheessa näkyy omat tietosi. Varmista, että kaikki tiedot ovat varmasti oikein ja täydennä oma sähköpostisi tähän. Mikäli teet tullausta jonkun toisen puolesta raksita "Teen tullauksen toisen henkilön puolesta" - tämä on hyvä sitä varten, jos tuote on tilattu esim. lapsen nimellä, jolla ei omia pankkitunnuksia ole. Näin hänen vanhempansa voi maksaa ja tehdä tullauksen tai jos tuote on esim. ostettu lahjana toiselle henkilölle. Jos kaikki on ok, klikkaa "Lähetä", jolloin ilmoituksesi lähetetään tullille.

Seuraavaksi päästään maksamaan tullaus. Ohessa näkyy maksun eräpäivä, voit myös tarvittaessa valita "Maksa myöhemmin?" tai "Haluatko perua tilauksen?". En itse tarkalleen tiedä, mitä tuo jälkimmäinen tilauksen peruuttaminen tarkoittaa, mutta olettaisin, että tällöin sen voi lähettää takaisin sinne mistä sen on tilannut. Itse suosittelen kuitenkin tullauksen maksua mahdollisimman pian, jotta saat tuotteesi nopeammin itsellesi - klikataan siis "Siirry maksamaan".

Jälleen valitaan pankki, josta maksat tullauksesi. Ohessa näkyy myös se, kenelle maksu on menossa ja tullin tilausnumerosi.

Kun maksu on suoritettu ja se on onnistunut aukeaa tämän näköinen valikko.

Kun pääset takaisin tullin sivulle aukeaa tämän tyyppinen sivu. Tullauksen jälkeen täytyy maksaa vielä "Postin käsittelymaksu." Klikataan siis alla olevaa linkkiä, joka vie sinut tänne:
https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/tuontitullaus/kasittelymaksu-tulliselvitettaville-lahetyksille

Kun olet postin sivuilla sinun täytyy täyttää alle pakettisi lähetystunnus ja sen jälkeen klikata "Hae lähetys".

Tämän jälkeen alapuolelle aukeaa lähetyksesi tiedot. Tämä maksu kannattaa maksaa ajoissa, jotta lähetyksesi "Palautuspäivä" ei kerkeä mennä ohitse.

Sitten kun päästään maksuvaiheeseen täytyy tähän täydentää jostakin ihmeen syystä ensiksi omat pankkikortin tiedot. CVV2/CVC2/CID on korttisi kääntöpuolella oleva kolme sarjainen numero. Voit tarvittaessa myös painaa tuota kysymysmerkkiä, jos et ole varma mitä tällä tarkoitetaan. Kun kakki on täydennetty klikataan "Maksa".

Tämän jälkeen täytyy täydentää myös pankkitunnukset.

Ja jälleen sama homma uusiksi kuin aiemmin.

Kun maksu on suoritettu postin sivuilla pitäisi lukea näin. Jos et muista oletko maksanut jo postin käsittelymaksun sen voi myös tarkistaa samalla sivustolla. Voit halutessasi ladata kuitin alta.

Lisäksi jos askarruttaa, että paljonkohan tullia voi tilaamallesi tuotteelle tulla suosittelen käyttämään tullilaskuria. Tullilaskuri määrittelee suurinpiirtein sen paljonko tulleja tuotteesta voisi tulla. Jos et tiedä paljonko tullimaksun suuruus on % voit katsoa erilaiset esimerkit nettiostosten tuontiverosta täältä *klick*.

Kannattaa muistaa, että tullilaskurin summa voi kuitenkin heittää ylös tai alaspäin, sillä tuo laskuri ei anna laskea desimaalin tarkkuudella.

Toivottavasti tästä oli apua teille! ^^
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2020, 14:42:54 ip kirjoittanut Siniirr »

Siniirr

• Moderaattori
  • NRFB
  • Entinen Kitty
    • Sinin nukkeblog
« Vastaus #103 : Marraskuu 20, 2020, 21:57:17 ip »
Tässä tutoriaali tullilaskurin käyttöön!

Useimmat nukkefirmat sijaitsevat EU:n ulkopuolella mikä tarkoittaa sitä, että tullimaksuja todella suurella todennäköisyydellä tulee. Ajattelin nyt tehdä päivitetyn tutoriaalin siitä miten voit selvittää tullimaksujen määrän helposti.

Linkki tullilaskuriin: https://tulli.fi/tullilaskuri

Mikäli tarvitset apua tullauksessa tai postin käsittelymaksussa yläpuolella on minun tekemä tutoriaali siitä.

Huomaathan, että tullilaskurin antama määritelmä on vain suuntaa-antava. Tullin sivuillakin lukee näin: "Tullilaskurista saamasi tulos on vain suuntaa-antava. Se on laskettu antamiesi tietojen ja laskemishetkellä voimassa olleiden säännösten mukaan."

Tullilaskurin avatessasi avautuu tälläinen sivusto. Klikkaa "ALOITA TÄSTÄ".

Seuraavaksi avautuu valikko, jossa sinun täytyy valita "mitä olet tilaamassa". Omassa esimerkissäni tuotteeni on nukke, joten selasin tuote otsikkoja alaspäin ja sieltä löytyy valikot "lelut, pelit, pelikonsolit" ja "keräily". Nukkejen peruukkien tai muiden tarvikkeiden osalta tähän listaan ei ole määritelty erinäistä tulliprosenttia, joten sitä varten suosittelen ottamaan yhteyttä tullin asiakaspalveluun tai laittamaan palautetta tästä.

Lelujen kohdalla nuket löytyy ensimmäisenä valikosta.

Keräily kohdasta nuket taas on lopussa. Nukkejen alv on 24% ja tulliprosentti on 4,7%. Laitoin itse palautetta tästä, että nuket kuuluisi mielestäni olla myös keräily kohdassa ja siksi se löytyy nykyään myös sieltä. Tämän jälkeen kun olet valinnut oikean tuotteen voit klikata alapuolelta "seuraava" nappia.

Seuraavana täytyy valita mistä tilauksesi on tulossa. Suurimmassa osassa tapauksista tilaus tulee EU:n ulkopuolelta jolloin tullimaksuja tuotteelle tulee. Kun olet valinnut oikean valikon klikkaa jälleen "seuraava".

Mikäli et tiedä, mihin alueeseen lähetysmaa kuuluu, tarkista se täältä:
https://tulli.fi/tietoa-tullista/tullin-toiminta/eu-n-tulli-ja-veroalue

Seuraavana tulee ilmoittaa valuutta millä olet maksanut tilauksesi, omassa esimerkissäni käytin USD eli Yhdysvaltain dollaria. Tavaran hinnaksi määrittelin 120dollaria. Kuljetus- ja käsittelykulut (eli postituksen hinta) määrittelin 30dollaria.

Tässä vaiheessa saat jo tietää tullimaksujen suuntaa-antavan suuruuden tulli ja arvonlisävero kohdan alta. Tämän laskurin lopulla tulee hyviä ohjeita tullauksesta, joten suosittelen vielä klikkaamaan "seuraava".

Seuraavassa kohdassa laskuri kysyy kuka kuljettaa lähetyksesi. Omassa esimerkissä valitsin muu rahdinkuljettaja tai kuriiri ihan vaan testi mielessä. Suurimmassa osassa tapauksista voit valita Posti kohdan.

Kuljettaja valikon alapuolelle ilmestyy tälläinen kaavio johon kannattaa tutustua mikäli tullaus tai tullin toiminta on sinulle vielä epäselvää. Olen tehnyt kuitenkin myös tullauksesta oman tutoriaalin, joka löytyy täältä:
https://sininnukkeblog.blogspot.com/2020/04/tullaaminen-ja-postin-kasittelymaksu.html

Itse korostaisin tässä kohdassa erityisesti sitä, että tullattava tuote pysyy tullissa vain 20 päivää, joten tullaus täytyy tehdä ajoissa.

Lopuksi saat vielä yhteenvedon laskelmastasi. Punaisella neliöidyt kohdat kertovat suuntaa-antavasti paljonko tullimaksua täytyy maksaa.

Yhteenvedon alapuolella on vielä hyvä muistilista tullauksesta johon kannattaa ehdottomasti tutustua mikäli tullaus on vielä epäselvää! Tässäkin kohdassa mainitaan: "Huomioithan, että Tullilaskurista saamasi tulos on vain suuntaa-antava. Se on laskettu antamiesi tietojen ja laskemishetkellä voimassa olleiden säännösten mukaan." Ei kannata siis yllättyä mikäli tullimaksun summa on eri.

Toivottavasti tästä oli apua!

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #104 : Marraskuu 23, 2020, 11:55:23 ap »
Tuo on tosi tarpeellinen tutoriaali!

Kerrotaan tähän nyt vielä ihan tuore esimerkki siitäkin, kun kaikki ei suju.
Tullasin paketin ja maksoin siinä samaan syssyyn sen Postin käsittelymaksun. Pakettiseuranta näytti jo seuraavana päivänä, että paketti on kuljetuksessa.
Kun miltei kahteen viikkoon ei tapahtunut mitään muuta, aloin ihmetellä, mihin paketti on hukattu? Soitin Postin asiakaspalveluun, jossa sanottiin, että käsittelymaksu ei näy heidän järjestelmässään. Vaikka se siis minun tililtäni on kadonnut. Mihin tuo raha katosi, on toistaiseksi arvoitus.
Maksoin siinä puhelun aikana käsittelymaksun uudestaan, ja nukke saapui ovelle alle 2 vuorokaudessa.

Hämyä tässä oli, että pakettiseuranta antoi ymmärtää paketin olevan jo liikkeellä, vaikka tuo käsittelymaksu puuttui. Seuranta ei myöskään kertonut, että jotakin maksuja puuttuisi.
2003: Wind, Street, 2004: Panda, Wolf, 2005: Jupi, 2006: Zuora, Rida, 2007: Jolie ja Barasuishou, 2008: Lipoca, 2009: Maretti, 2010: Arashi, Paulia, 2011: Batgirl, 2012: Froggy, Hednar, 2013: Mio, 2016: Undertaker 2018: Utena, Anthy

http://tursaanpuutarha.blogspot.fi/