Kirjoittaja Aihe: Mitä on hyvä tietää ennen kun kustomoit? + kysymyksiä! *päiv. 22.3.2017*  (Luettu 135570 kertaa)

Zelman

• OOAK
Vs: Kokeneet kustomoijat, tulkaa vastaamaan tähän ongelmaan!
« Vastaus #435 : Elokuu 01, 2013, 18:05:47 ip »
En osaa muuta sano, kuin että älä käytä asetoonitonta kynsilakan poistoainetta. Ihan sama onko aineessa asetoonia tai ei, niin se pehmentää ja sulattaa muovia.
BJD nukeilla asetoonittoman köyttä on turvallisempaa, kunhan sen pyyhii pois eikä uita pintaa siinä. Mutta Pullipnukeille ehdoton ei.

Nimimerkillä: On kokeiltu(testimielessä)

Oikeastaan, hiominen 800 tai 1000 numeroisilla hiomapapereilla olisi ollut ainoa ajatukseni, mutta jos ei auta niin en osaa sanoa.
~It's so easy when you're evil~

Werna

• MIB
  • Pullipisti
    • Flickr
Vs: Mitä on hyvä tietää ennen kun kustomoit? + kysymyksiä! *päiv. 19.8*
« Vastaus #436 : Elokuu 02, 2013, 00:46:23 ap »
Vähän vastaavanlaisesti on käynyt minulle. Veikkaan, että olet suihkuttanut lakkaa liian läheltä, itselläni vähän samasta kokemusta. Itse huomasin vasta aikojen kuluttua, että nuken naama on joistain kohdin ikään kuin "maitomaisemman" ja rakeisemman näköinen läheltä katsoessa. Valumajälkiä itselläni ei kyllä tullut.

Ja joo, ei minkäänlaista kynsilakan poistoainetta missään nimessä. Hiominen on ihan hyvä vaihtoehto, jos isopropyylialkoholilla ei millään lähde. Hiomalla takuulla onnistuu ja lopputulos on siisti, kunhan käytät tarpeeksi hienoa paperia. Itse olen tuon oman ei-niin-onnistuneen kustomointiprojektini jonkinasteisesti pelastanut 1200 -paperilla hiomalla.

Olen huomannut, että se lakkaaminen ei ole mitään "senkun suihkitaan menemään" -touhua, vaikka niin voisi kuvitella. Kannattaa testailla ja ihan rauhassa harjoitella esim. kertakäyttömukeja lakkaamalla, millaiselta etäisyydeltä ja kuinka pitkän ravistelun jälkeen lakkauksesta saa tasaisen.
Pullipit: Rebecca (Asuka), Justine (custom Cornice), Fanny (Clarity), Alisa (Aya), Miona (Youtsuzu), Maija (Greggia)
Dalit: Leonoora (Tezca), Amalia (Angry), Vilmiina (Milch), Eevi (Hangry)
Taeyang: Sam (Filato)
+ BJD:t 4 kpl & Blythet 2 kpl

*Flickr*

*Instagram*

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #437 : Elokuu 02, 2013, 21:29:37 ip »
Korostaisin vielä että hiominenkaan ei ole nukelle turvallista. Siinä tuotetut naarmut ovat nuken loppuiän paikoillaan eikä poishiottua materiaalia ole mahdollista saada takaisin. Tekniikan on oltava oikea ja silti riskit naarmuihin ovat suuret.
Jollet ole ikinä hionut mitään, älä herran tähden aloita nuken naamasta!

Kustomointi ei ole asia jonka voisi oppia ohjeita lukemalla! jollei ole pohjataitoja käsitellä välineitä joita siihen tarvitaan, niitä pitäisi hankkia ennen kuin kajoaa kalliiseen nukkeen. Kannattaa muistaa, että nuken arvo putoaa sillä hetkellä kun sen kasvoihin kajotaan eikä se palaudu vaikka kustomointi olisi miten taidokas. Riski nuken pilaamiseen on aina olemassa. Sil´ksi muutoksia kannattaa lähteä tekemään vain silloin kun todella tietää mihin ryhtyy.
2003: Wind, Street, 2004: Panda, Wolf, 2005: Jupi, 2006: Zuora, Rida, 2007: Jolie ja Barasuishou, 2008: Lipoca, 2009: Maretti, 2010: Arashi, Paulia, 2011: Batgirl, 2012: Froggy, Hednar, 2013: Mio, 2016: Undertaker 2018: Utena, Anthy

http://tursaanpuutarha.blogspot.fi/

Werna

• MIB
  • Pullipisti
    • Flickr
« Vastaus #438 : Elokuu 02, 2013, 23:56:41 ip »
No joo, siltä varalta että kirjoitin liian huolettomasti hiomisesta, niin lisään vielä että tietenkään mikään kustomointimenetelmä ei ole turvallisuudeltaan satavarma, nukkeen kajoaminen on aina riski. Silti jos pitää valita hiominen tai kynsilakanpoistoaine, niin valitsisin hiomisen. Jos päätät kokeilla sitä, niin testaile tekniikkaa vaikka nuken takaraivopalaan ensin. En tiedä millainen se Turren mainitsema oikea tekniikka on, mutta itse hioin mahdollisimman kevyin, pyörivin liikkein nuken naaman muotojen suuntaisesti, ja omalla mittapuullani lopputulos on ihan hyvä.
Pullipit: Rebecca (Asuka), Justine (custom Cornice), Fanny (Clarity), Alisa (Aya), Miona (Youtsuzu), Maija (Greggia)
Dalit: Leonoora (Tezca), Amalia (Angry), Vilmiina (Milch), Eevi (Hangry)
Taeyang: Sam (Filato)
+ BJD:t 4 kpl & Blythet 2 kpl

*Flickr*

*Instagram*

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #439 : Elokuu 03, 2013, 00:50:27 ap »
Oikealta kuulostaa jos lopputulos on siloinen ja naarmuton ;)
Korostaisin vielä, että nuken kustomointiohjeita lukiessa pitää muistaa tehdä ero hartsipinnan ja näiden kovamuovisten nukkejen välillä. Sitten on vielä pehmeät, vinyylipinnat ja kumimaiset muovit ja kaikille näille omat aineensa ja ohjeensa. Koska nukkeharrastajilla on usein monen lajin nukkeja, pitää muistaa tarkistaa ihan varta vasten onko löydetty ohje toimiva juuri Pullipin kanssa.
2003: Wind, Street, 2004: Panda, Wolf, 2005: Jupi, 2006: Zuora, Rida, 2007: Jolie ja Barasuishou, 2008: Lipoca, 2009: Maretti, 2010: Arashi, Paulia, 2011: Batgirl, 2012: Froggy, Hednar, 2013: Mio, 2016: Undertaker 2018: Utena, Anthy

Kawaii Muffin

• Custom bait
  • *
  • Pullipisti
    • Blogini~
« Vastaus #440 : Tammikuu 28, 2014, 20:49:26 ip »
Kävin tänään ostamassa sitä Army Painter-mattalakkaa, ja tahtoisin tietää, et jos sillä lakkaa nuken jolla on stock-meikit, niin menettääkö huulet kiillon jos lakkaa mattalakalla niiden päältä?  ???
Ja sitten kysyisin vielä toisen kysymyksen (en ole satavarma, minne tämä kuuluisi laittaa mut oletan että tänne): Kun ostaa MIO-nukkesetin, ja nuken naama on kiiltävä, niin pitäiskö se naama hioa mattapintaiseksi ennen kuin meikkaa vai meneekö naama mattalakkauksen jälkeen (ilman hiomista) mattapintaiseksi?
Kotona: Ruri - Little Pullip Rovam~ Rosaline - Pullip Henri~ Sora - Dal Coco~

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #441 : Tammikuu 28, 2014, 20:57:08 ip »
Menetät kiillon jos lakkaast huulien tms. päältä. Miksi ihmeessä ylipäätään suihkisit stock-meikin päälle? Se on kyllä firman toimesta kiinnitetty hyvin.
MIO-päät ovat lähinnä satiinipintaisia. Ei niitä tarvitse hioa. Tarvitset vain pohjalakkauksen ennen meikkiä.
Ylipäätään kaikki hankkeet joissa hiotaan ovat vaarallisia ja niitä pitäisi välttää.

Virvatuli

• MIB
  • Pullipisti
« Vastaus #442 : Tammikuu 28, 2014, 21:20:18 ip »
Minäkin sain vasta hankittua MIO-nukkejani varten Army Painterin mattalakkaa. En kuitenkaan uskalla käyttää sitä vielä ulkona, koska ohjeissa (s. 14) varoitetaan:

If you can make a snowman you should never use your matt varnish outside. Never!

Oletan - viisaammat oikokoot jos menee pieleen - että suihkepisarat voivat jäätyä saman tien jos lämpötila on alle nollan, eikä lopputuloksesta tule tasaista. Ellei sisätiloista löydy hyvin tuulettuvaa paikkaa, pitänee vain odottaa plus-kelejä...  :-\
Isul Midnight Deja Vu Sulo | Pullip Princess Ann Roman Holiday | Pullip Steampunk Eclipse Aurora | Taeyang MIO | Pullip MIO Milla | Pullip MIO Mimosa | Pullip Shinku | Pullip Hatsune Miku LOL | Pullip Blanche | Pullip MIO Ruu | Pullip Classical Alice Sepia | Pullip My Melody x Hen-nako | Pullip MIO Zoey | Pullip Classical White Rabbit Bunny | Pullip Wilhelmina | Pullip Aoki Misako x Favorite Ribbon | Pullip Ddalgi | Pullip Alura | Pullip MIO Coraline | Pullip Classical Alice | Pullip Rche | Pullip Yuri Lilja | Pullip Marie | Pullip Karen | Pullip Nanette | Pullip Sailor Mars | Pullip veryBerryPOP | Pullip Camembert the clown | Isul Kisu | Pullip Akemi Homura | Pullip Helter Skelter Ririko |
flickr | kuvaketjuni

Mrs. Schoolweek

• Custom bait
  • *
  • Pullipisti
« Vastaus #443 : Tammikuu 29, 2014, 09:15:25 ap »
Itse asiassa varoitus taitaa koskea suojakeliä, pakkasellahan ei lumiukkoa synny. Ongelma voi ilmeisesti olla, että liika ilmankosteus pilaa lakkapinnan. Kovalla pakkasella on tietysti myös lakan jäätymisen vaara, mitä on varmaan myös syytä välttää.

Milly

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Pullipisti
    • Nukkeblogini
« Vastaus #444 : Tammikuu 29, 2014, 09:30:23 ap »
Kovalla pakkasella tai liian kostealla säällä ei synny hyviä tuloksia, eli kannattavampaa on odottaa sopivia olosuhteita meikkaamispäivän valintaan.

Itse olen joskus suihkuttanut lakkaa pakkasella lasitetulla parvekkeella, jossa lämpötila on kuitenkin lämpimämpi kuin ulkona (tosin tuulettanut hyvin eli tuskin hirveästi vaikuttaa?) ja on tullut hyvää jälkeä. Ainakin kannattaa tehdä niin, että pitää lakkapullon sisällä kun ravistelee ja käy vain nopeasti ulkona suihkuttamassa, ja tuo sitten pullon taas sisäpuolelle, ettei seisota lakkapulloa kylmässä ulkona.
My FB ~ * ~ My Doll Blog ~ * ~ My Etsy shop ~ * ~ My Flickr ~ * ~

Kawaii Muffin

• Custom bait
  • *
  • Pullipisti
    • Blogini~
« Vastaus #445 : Tammikuu 29, 2014, 17:07:01 ip »
Aa, kiitos kaikille valistamisesta! ^^
Kotona: Ruri - Little Pullip Rovam~ Rosaline - Pullip Henri~ Sora - Dal Coco~

Spica

• Moderaattori
  • MIB
  • Kone-empaatikko <3
    • Spicasmagoria
« Vastaus #446 : Tammikuu 29, 2014, 20:48:03 ip »
^Veikkaisin että tuo tarkoittaa sitä että jos on lunta = voi tehdä lumiukon = on kylmä. Jos nyt pilkkua viilataan.  En usko että ovat niin spesifisti tuota tehneet että erottelisivat että pakkasella voi tehdä/suojakelillä ei. :D

Nolluska

• OOAK
  • Chiii!
    • Kukkaiskissa
« Vastaus #447 : Tammikuu 29, 2014, 21:38:29 ip »
MSC ja Army Painter ovat olleet minulla käytössä myös talvella. En suosittele käyttöä kostealla säällä, eli lumisateen/räntäsateen aikana, koska ilmankosteus on silloin liian suuri ja saattaa vahingoittaa lakkakerrosta. Mutta pakkasella jne. olen kyllä käyttänyt ja toimii kyllä, kunhan katsoo vähän ettei jätä ensinnäkään purkkeja pakkaseen, enkä suosittele myöskään nuken jättämistä kylmään kuivumaan vaan viemään sen suoraan suihkuttelun jälkeen sisälle lämpimään, että se kuivuu hyvin. (Vaikka se saattaakin vähän haista lakalta, mutta myrkkyjähän se ei enää päästä, kun ovat jo kiinni nukessa.)

Nyt minulla ei ole ollut käytössä lasitettua parveketta missä olen ennen hoitanut päällystämisen, joten parvekeremontin takia olen tehnyt hommia kylpyhuoneessa, missä on ikkuna suoraan ulos, jonka pistän auki suihkuttamisen jälkeen muutamaksi minuutiksi.
Kotona: 35 x BJD, 7 x Pullip, 1 x Dal, 4 x Monster High, 1 x Dollfie, 4 x Blythe, 5 x Dollfie Dream + päitä, 9  x Azone, 1 x Momoko

Informatiivinen nukkeblogi x Henkilökohtainen Tumblr

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #448 : Tammikuu 29, 2014, 22:20:06 ip »
Nuo lakat ovat sitten muutenkin arkoja. Ponnekkasupakkausliuottimia ei saisi päästää kylmettymään ja jäätyminen voi pilata koko tuotteen. Siksi mistään ulkomaisista nettikaupoista ei pitäisi tilailla lakkaa talvikelissä.
olen muuten itse tärvännyt yhden lakkauksen käyttämällä lämmitetyssä verstaassa ollutta maalauskaappia jonka sisälämpö ja kosteus ei natsannut yhteen huneenlämmöstä tuodun nuken kanssa. eli siis vaikka tila on ihan kemikaalien suihkutteluun tehty, se ei tarkoita että se olisi turvallinen. onnistuneen lopputuloksen saamiseksi kappale, maalaustila ja suihkutettava maali/lakka ovat kaikki saman lämpöisiä.

Lily Silver

• Stock
  • **
  • epäaktiivinen
« Vastaus #449 : Tammikuu 29, 2014, 23:52:16 ip »
Kävin tänään ostamassa sitä Army Painter-mattalakkaa, ja tahtoisin tietää, et jos sillä lakkaa nuken jolla on stock-meikit, niin menettääkö huulet kiillon jos lakkaa mattalakalla niiden päältä?

Itse olen lakkaillut muutaman nukkeni (kenties kolmen tai neljän, en ole varma?) stock-meikkien päälle kiiltonaarmuja häivyttääkseni ja yhdellä nukella puhtaasti naaman kiiltämisen vähentämiseksi. Oikeastaan sitä mattalakkaa pitäisi laittaa melko monta kerrosta, että huulien kiilto häviäisi olennaisesti. En ainakaan itse huomannut lakkaamisen jälkeen mitään eroa, mutta päädyin itse silti glossaamaan huulet uudestaan. Myös nuken silmien kaaressa voi olla glossia. Pikkasen aina uusi mattalakkakerros vähentää kiiltoa huulista, mutta jos pari ohutta kerrosta vaan suihkuttelee niin ilman uudelleenglossausta voi selvitä. :)
♡ Catherine (Henri) | Zoé (Angelique) | Lucy (Ala) | Sakura (Prupate) | Melinda (Tiphona) | Nicole (Kaela) | Cassiopeia (Père Noël) | Nellie (Stica) | Ira (RMT Suigintou) | Alfie (Apollo) | Andromeda (Nana-chan) | Edna (Galene) | Skyelle (Blanche) | Vuelïe (full custom) | Aruna (Princess Rosalind) | Mara (Seila) ♡
blogi | flickr | palauteketju | ig: @silveryfoxheart