Kirjoittaja Aihe: Pään avauksesta  (Luettu 19666 kertaa)

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
  • Kyl se vähän mäkättää, mut leikin kuuroa.
    • Hunajasieni.net
Pään avauksesta
« : Heinäkuu 26, 2009, 18:58:55 ip »
Kuvallinen ohje löytyy täältä:
http://www.pullipsuomi.net/foorumi/index.php?topic=144.0

Ruuviongelmia:
http://www.pullipsuomi.net/foorumi/index.php?topic=3627.0

Lainaus käyttäjältä: Pitpit
Minä ainakin laitoin Hollyni pään vaan härskisti vesihanan alle ja laitoin hanasta tulemaan niin kuumaa vettä kuin mahdollista, ja odotin että liima pehmesi vähän, sitten kuivasin pyyheeseen ja sitten sen jälkeen ihan vaan mattopuukolla lähdin ronkkimaan päätä auki. Minulla ainakin auttoi tuommoiset konstit. Toivottavasti oli apua c:

Sen verran tähän väliin huomautan, että jos avaa nukkensa pään tuolla PitPitin tavalla, kannattaa huolehtia että kuivaa ne pään sisällä olevat ruuvit sun muut metalliset osat hyvin. Vesihän saa raudan ruostumaan ja jos nuken pään ruuvit menee pilalle, voi olla melko vaikea löytää sopivia tilalle.

Liimaa olen poistanut nuken päästä myös hiustenkuivaajan avulla. Puhaltelin niitä liimakohtia kuivaajan kuumimmalla asetuksella, mutta kuitenkin varoen ettei pää kuumene liikaa. Samalla tavalla olen myös pehmitellyt liimoja, että saisin peruukin tai sen scalpin helpommin irti. Tämä ei ole välttämättä paras mahdollinen tapa, mutta toimii, kun vain on varovainen.

Liuottimien käyttöä en kyllä ihan suosittelisi. Voivat nimittäin pilata nukkesi meikin tai pahimmassa tapauksessa syövyttää sitä muovia. :/ Kannattaa ainakin kokeilla noita muita keinoja ensin.
-Delffiini

Omia ohjeitani:

Joskus pää lähtee todella helposti auki, joskus saa vääntää ihan törkeesti että saa scalpin irti.

Suosittelen ihan mattoveitsellä viiltämään liiman irti ja sitten jollain saksella/sukkapuikolla yms työntämään siihen kallon rakoon (nappuloiden yläpuolella niin mahdolliset kolot ei näy). Vettä en panisi ruuvien lähelle milloinkaan, se on myös hankala saada kuopista kokonaan pois eikä se ruoste ainakaan tee hyvää muoville...

Kyllä se yleensä melko helpolla siitä poksahtaa kun nitkuttaa puikkoa siinä kolossa. Kannattaa työntää se puikko silleen että pullipin pään sisään menevä osa on alaviistossa ja kammeta siitä se ylös veivaamalla ulkopuolelle jäävää päätä.

Liimoissa on ihan sikana eroa ja usein jos pää on jo kertaalleen avattu, se on liimattu vähän vähemmän järeällä liimalla ja avautuu helpommin. Tosin kaikista kinkkisin tapaus itselläni oli (sain sormen auki ja capin aika muusiksi reunasta ennen kuin irtosi) kun joku tollo oli pannut siihen ihan sikana jotain superliimaa...

Niin käyttäkää kaikki sitten ERIKEEPPERIÄ kun liimaatte sen, se ainakin lähtee nätisti ja kivuttomasti poks vain. Pään voi myös teipata kiinni tai panna sinitarralla jos ei tahdo liimata. :3
Myös toki muut vesiohenteiset askarteluliimat käynee. Tai yleisliimat.
Itse olen käyttänyt myös vesiohenteista Scotch:in askarteluliimaa.

Jos vielä jäi kysyttävää aiheesta niin kysy se tässä ketjussa!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2019, 00:41:51 ap kirjoittanut Siniirr »
Aktiivinen modehommissa. Muiden foorumiviestejä raportoidessa ota mielellään yhteys muihin moderaattoreihin.
Jos haluat palautteen niin jätä minulle palaute, jätän ketjun mukaan palautteet halukkaille. :3

Myytävät - kaikki myynnissä olevat nuket ja kamat.
Tilaukset - auki, ei tilausjaksoja.

Blogi ~♥

Milly

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Pullipisti
    • Nukkeblogini
Vs: Pään avauksesta
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2009, 14:25:50 ip »
Kuvittelisin että ovat tehneet tietyn määrän kutakin nukkea varastoon ja niitä sitten myydään niin kauan kuin riittää? Ainakin olen saanut sen käsityksen että nukeista ei tehtäisi "uusintapainoksia", muutenhan kaikki vanhatkin nukkemallit saisi uudenmallisella kropalla ym. ;)
My FB ~ * ~ My Doll Blog ~ * ~ My Etsy shop ~ * ~ My Flickr ~ * ~

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
    • Hunajasieni.net
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2009, 15:36:01 ip »
Uskoisin Millyn sanaan eli ne valmistaa niitä tietyn määrän ja kun myyty loppuun niin on myyty loppuun. Juuri tuosta syystähän joitain nukkeja on vähemmän, ja rohkenisin väittää että esim. vuonna 2003 valmistettiin vähemmän nukkeja per nukke kun taas nykyään suosion kasvettua niitä valmistetaan enemmän. En tiedä missä lukemissa ne menee, mutta limitedejä on 300 vähimmillään ja 600 enimmillään eli varmastikin enemmän kuin niitä. Myös varmasti ennakkotilauksien määrä vaikuttaa siihen paljonko kutakin nukkea tehdään.

Eli jos tilaat uutena tai NRFBina vanhan nuken niin se tulee kyllä sellaisena kuin on listattukin. Voit saada sen eri kropalla ainostaan jos se on vaihdettu.
Aktiivinen modehommissa. Muiden foorumiviestejä raportoidessa ota mielellään yhteys muihin moderaattoreihin.
Jos haluat palautteen niin jätä minulle palaute, jätän ketjun mukaan palautteet halukkaille. :3

Blogi ~♥

Anubis

• NRFB
    • Doll☆Overdose- nukkeblogi
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2009, 12:53:44 ip »
Ja vielä peruukin poistosta, ihan repimälläkö vaan? En viitsi lähteä kallista nukkea pilaamaan.
Kotona: Alexandar (Andrew), Amanda (Craziia), Nella (Barasuishou), Mona (Leroy), Ronja (Phoebe), Luca (Mao), Isadora (BRH), Reina (Rin Kagamine), - (Miku Hatsune), Eloise (Sarutobi Sasuke), Charlotte (Maretti)

Doll☆Overdose

Milly

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Pullipisti
    • Nukkeblogini
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2009, 13:56:31 ip »
Älä nyt Anubis ihmeessä repimään rupea, sen saa kyllä irrotettua hellästikin!

Ainakin minun nukeillani peruukit ovat olleet kiinni liimalla vain kevyesti reunaltaan, eli kun varovasti koettaa nostaa peruukin reunoja eri kohdista, todennäköisesti löytää kohdan mistä se vähän kohoaa, viimeistään pienellä vetämisellä, ja väliin saa tungettua sukkapuikon tai mattoveitsen terän tai minkä tahansa kapean esineen jolla sen liimauksen saa avattua, kun varovasti kuljettaa pitkin peruukin reunaa. (Suosittelen mieluummin jotain tylppää kuin terävää terää, jos pelkää vahingoittavansa nukkea tai peruukkia.)

Kannattaa aloittaa pään takaa, ei otsalta tai näkyvästä kohdasta, kaiken varalta. Se irtoaa kyllä varsin helposti,  kun toimii huolellisesti ja kaikessa rauhassa. Hosumalla saa vain huonoa jälkeä.
My FB ~ * ~ My Doll Blog ~ * ~ My Etsy shop ~ * ~ My Flickr ~ * ~

Nukettaja

• OOAK
  • the Hattara
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2009, 20:57:44 ip »
Jos nuken hiukset ovat pitkät, kannattaa ensin laittaa nuken hiukset kiinni vaikka hiuslenksulla, sillä lyhyetkin hiukset sotkeentuvat vähän kun sitä peruukkia alkaa ottamaan irti. Itse tungin takaa peruukin ja pään väliin ensin tavallisen neulepuikon(4,5 millisen) ja kampesin sillä siihen sen kokoisen raon, että siihen mahtui sormi väliin ja revin sen käsin irti. Stock-peruukeissa olevat liimat ovat aika tujua tavaraa joten kannattaa ottaa apuvälineitä useampi kappale mukaan.
Life is for pockys. And pocky game.

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
    • Hunajasieni.net
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2009, 23:12:27 ip »
Minäkin olen takaa vain työntänyt kynän/puikon tms sinne väliin ja vetänyt hellästi sormin sen irti kuten ilmeisesti Nukettajakin. Ihan nätisti se lähtee, ei sitä kovin lujaa repäistä tarvitse. Ja en ole kyllä itse saanut muilla konstein tukkaa irti kuin vetämällä, ei puikolla tökkiminen ole auttanut. Joskus ollut niin tiukassa tukka että pitänyt käyttää mattoveistä irrottamiseen, mutta tuo ongelma on todennäköisesti jonkun itse liimaamassa peruukissa ongelmana.  Kerran myös joku oli pursottanut liimaa koko pään täyteen, että jos ostaa käytetyn niin joskus saattaa olla yllätyksiäkin...  ::)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2009, 23:14:12 ip kirjoittanut Hunajasieni »

Blogi ~♥

Werna

• MIB
  • Pullipisti
    • Flickr
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2009, 23:39:34 ip »
Mä tein ensimmäistä kertaa peruukkia vaihtaessani juuri tuon virheen, että laitoin sitä liimaa vähän liikaa... Olipa kiva irrottaa seuraavalla kerralla  ::) Sitä liimaa ei siis todellakaan tarvitse laittaa kuin muutamaan kohtaan pikkuisen, kunhan peruukin painaa kunnolla päähän kiinni niin se pysyy kyllä! Nykyään tosin taitaa melkein kaikilla olla peruukit sinitarralla kiinni, kun noita tulee sen verran usein vaihdeltua...
Pullipit: Rebecca (Asuka), Justine (custom Cornice), Fanny (Clarity), Alisa (Aya), Miona (Youtsuzu), Maija (Greggia)
Dalit: Leonoora (Tezca), Amalia (Angry), Vilmiina (Milch), Eevi (Hangry)
Taeyang: Sam (Filato)
+ BJD:t 4 kpl & Blythet 2 kpl

*Flickr*

*Instagram*

kettu

• Custom bait
  • *
  • Pullipisti
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2009, 17:00:40 ip »
Asd, tiedän että tästä lukee tuossa ekassavistissä mutta en vaan kertakaikkiaan saa päätä auki ! Olen pään jo kertaalteen avannut, jolloin se aukesi aivan helposti vain vähän vetämällä. Sitten laitoin pään uudestaan kiinni (en laittanut yhtään liimaa, ruuvvit vaan) ja nyt se on sillen aivan tajuttoman tiukalla kiinni >:( Ehkä olin laittanut ruuvvit niin tiukalle että se on jotenkin painautunut kiinni.. Pitääpi tästä näköjään perehtyä tähän pään sulkemiseen vähän paremmin ensikerralla..
Lersba vanhalta foorumilta (:

Nukettaja

• OOAK
  • the Hattara
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2009, 15:24:50 ip »
Mää vedin Vanillalta pään toisen puoliskon irti niin, että otin toisella kädellä kunnon otteen takasaivosta ja toisella kädellä naamalaatasta ja vedin niitä erilleen kunnes siihen tuli rako johon tökkäsin talttaruuvimeisselin ja sillä vedin koko sauman läpi ja sitten kaulakohdasta vaan vedin käsin.
Life is for pockys. And pocky game.

Turre

• Kannatusjäsen
  • NRFB
  • Keräilijä
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2009, 13:34:57 ip »
Erikeepper ei ole luotettavien liimojen listassa. Toisin sanoen sen käyttäytymisestä vuosikymmenien aikana ei ole luotettavuutta ja se saattaa lähteä pilaantumaan ajan saatossa. Eteenkin arvokkaamman keräilynuken kanssa kannattaa käyttää pidemmän kokemuksen liimoja. Nukentekijöiden luottoliimoja ovat ainakin Puppen Kläder (josta tosin itselläni on vähän viileät kokemukset) sekä Taggy Glue. Tätä viimeistä pitäisi saada Sinooperistä.
2003: Street, 2004: Panda, Wolf, 2005: Jupi, 2006: Zuora, Rida, 2007: Jolie ja Barasuishou, 2008: Lipoca, 2009: Maretti, 2010: Arashi, Paulia, 2011: Batgirl, 2012: Froggy, Hednar, 2013: Mio, 2016: Undertaker

http://tursaanpuutarha.blogspot.fi/

Hunajasieni

• Admin
  • NRFB
    • Hunajasieni.net
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2009, 10:16:03 ap »
No itselläni on antaa pullipeista kolmen vuoden kokemus erikeepperistä eikä se ole tehnyt mitään. Ei sitä ehkä ole tutkittu, mutta itse olen vuosikaudet kyseistä liimaa käyttänyt enkä menisi sitä epäluotettavaksi haukkumaan vaikkei siitä tutkimuksia isommin olekaan. Erikeeper on kuitenkin 50 vuotta käytössä ollut yleisliima ja jos se pilaantuisi tai käyttäytyisi jotenkin omituisesti muovin kanssa niin olisi siitä varmasti jossakin kuultu. Todennäköisesti se vain hapertuisi kun kyseessä on kuitenkin vesiohenteinen liima, eli se ei enää pitäisikään. Ja varmaan ei edes hapertuisi, itselläni on parikymmentä vuotta vanhoja liimauksia ja hyvin pysyy.

Blogi ~♥

puchiko

• Stock
  • **
  • Pullipisti
« Vastaus #12 : Joulukuu 01, 2009, 19:49:40 ip »
Enpäs olisi uskonut, että pään avaamisen vaikein kohta on saada ruuvit irti.

Mutta toinen alaruuvi päästä ei yksinkertaisesti hievahdakaan, kohta olen vartin sitä vängännyt irti. Kaksi muuta lähtivät kolmessa sekunnissa.

Ruuvista lähtee metallipölyä irti, eli ilmeisesti ruuviosa vain kuluu, kun yritän sitä saada irti, mitä pitäisi tehdä?

Delffiini

• MIB
    • Flickr
« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2009, 20:04:07 ip »
Puhciko; Joo, joskus ne ruuvit voivat olla aika tiukasti kiinni ja se on kyllä todella turhauttavaa. En osaa mitää kauhean hyviä vinkkejä siihen ruuvaamiseen antaa, itse kun olen aina kiperissä tilanteissa pyytänyt isääni avaamaan ne kireimmät ruuvit. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei ne ruuvin ristikanta-juttu kulu pelkäksi sellaiseksi pyöreäksi kuopaksi, sillä silloin se ruuvi on todella vaikea saada pois.

Yksi pieni huomautus vielä siitä kun laittaa ruuveja takaisin. Eli ei kannata ruuvata niitä kiinni aivan tiukkaan, jotta ne saisi seuraavalla kerralla nopsaan auki.

puchiko

• Stock
  • **
  • Pullipisti
« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2009, 20:06:20 ip »
Minulle kävi juuri niin, että se ristikantajuttu pikkuhiljaa kului pois.
Nyt minulla on mielenkiintoinen tilanne. Pää aukesi, mutta se osa, mikä antoi periksi oli se etupuolikkaan muoviosa, ei siis ruuvi. Mitään ei mennyt rikki, mutta ruuvi on edelleen paikallaan eikä edelleenkään hievahdakaan. Mitenköhän ihmeessä saan pääs takaisin? :D