Lyhyesti:
-Kampaamalla tarvittaessa
-Pesemällä huuhteluaineella (toimii kuituperuukkeihin parhaiten)
-Pesemällä hoitoaineella (toimii luonnonkuituihin paremmin, esim. mohair)
-"Kuuma vesi" -suoristuskäsittelyllä
Kuuma vesi tekee kyllä ihmeitä peruukille kuin peruukille, samoin haaleassa vedessä käsinpesu huuhteluaineella. Peruukit kun on kuiduista tehty niin pesukoneeseen tarkoitettu huuhteluaine sopii niille tosi hyvin. Se pelastaa tai ainakin pidentää myös kiharaisen peruukin elinikää. Harmittelen niin kun esikoiseni Raphian kiharat menivät todella huonoksi hoitoaineesta ja hellyydestä huolimatta, joiduin niitä leikkaamaan, mutta se mitä siitä jäi on edelleen parempaa laatua kuin peruukki oli minulle saapuessaan. Cornicen peruukkia ei tarvinnut edes leikata siitä tuli todella hyvä siihen ennen-kuntoon verrattuna.

Itse käytän allergia- ja astmaliiton suosittelemaa ihonherkkyyteni vuoksi, ainakaan ei ole käsille käynyt mitään käsinpestessä. LV:n tiivistetty huuhteluaine on siis kyseessä. Itse en myöskään tykkää hajusteista joten tämä on hyvä valinta. Kannattaa haistella pullonsuusta ennen kun käyttää, jos haju ei olekaan mieleinen sillä se käyttäytyy puhtaan vaatteen tavoin, eli tuoksut huomaa kyllä. (Ainakin turvallinen valinta, olen tuota käyttänyt varmaan kohta vuoden eikä ole tullut mitään.)
Ja käytännössähän teen sen niin että huuhtelen kampaan peruukit sormin ennen veden alla juoksutusta (hanasta).
Sitten lorautan perusämpärin puolilleen vettä ja sinne about korkillisen vissiin tätä huuhteluainetta. Sekoitan vähän kädellä ja kastan peruukin sinne. Suin vähän ja upotan veteen, jätän 1-2 tunniksi lillumaan. Olen pistänyt enimmillään kolme peruukkia etteivät sekoitu liikaa toisiinsa.
Sitten tulee itse pesu, ja mahdollisten takkujen tappaminen. Yleensä olen saanut peruukit ihan hyväksi vaikka olisivat olleet vähän vanhojakin/käytettyjä (esim. Mercu...) lukuunottamatta liiallista takkua/superharsuuntuvaa latvaa. Ne olen suosiolla leikannut pois aina, sillä se pidentää peruukin käyttöikää huomattavasti. Olen aina kammannut sellaisella nupukkipääharjalla, jossa on harvassa piikit. Hyvin on toiminut myös kiharampiin yksilöihin, varovaisemmin toki, sormikampa käy myös tai muu itse hyväksi havaitsemasi kampa/harja. Samalla saa hyvin kaikki irtohiukset nyittyä irti. (Tässä vaiheessa muuten irtoaa yleensä paljon tukkaa peruukista, ei kannata säikähtää plus roskis viereen.) Pyörittelen välillä ämpärissä kampailun välillä.
Sen jälkeen vielä viimeiset pyöräytykset tai lisäliotus jos on tarpeen. Ei ole mulla ollut tarvetta kyllä.
Huuhtelu juoksevan veden alla kunnes puhdas huuhteluaineesta, eli vesi on kirkasta eikä tunnu enää jos sormin koskee.
Pistä kuivumaan esim. 1,5l limupullon nokkaan, sampoopullon päähän tai mihin vain missä pysyy. En suosittele laittamaan märkää peruukkia suoraan nuken päähän.
---
http://www.pullipsuomi.net/foorumi/index.php?topic=147.msg165272#msg165272